۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

اجازه به لت و کوب زنان

خشونت علیه زنان از راه های مختلف اعمال شده است و تاریخ گواه خوبی برای این کار است - از لت و کوب های جهان پس مادرسالاری گرفته تا نشانه هایی که از آن در غارها دیده می شود. در افغانستان و پاکستان این آمار به صورت وحشتناکی بیشتر از بسیاری از کشورهای دیگر منطقه بالا می باشد. با وجود این که جامعه مدنی و دولت تلاش هایی برای کاهش این گونه اعمال انجام داده اند. تلاش هایی که بیشتر در راستای قانون سازی بوده، تشویق صورت گرفته و ریختن به خیابان ها بوده. اما جای یک چیز خالی است - فرهنگ سازی.

حال اتفاق جالبی اینجا رخ داده است؛ در پاکستان شورای ایدیولوژی اسلامی/SIA  لایحه یی پیشنهاد کرده اند و سخت نیز از آن حمایت می کنند که به مردان اجازه می دهد اگر زنی با خواسته های همسرش مخالفت کند، مرد حق دارد همسر خود را کمی لت و کوب کند. نظر به این قانون اگر زنان از دستورات مردان امتناع ورزند، لباس مطابق خواسته های آنها نپوشند، از مقاربت جنسی بدون عذر شرعی و شستن خود بعد از دوره قاعدگی امتناع ورزند در این صورت مردان میتوانند از فشار فزیکی بالای همسران خود استفاده کنند.
همچنین در صورتیکه زنان حجاب نپوشند، با مردان بیگانه صحبت کنند، با صدای بلند صحبت کنند که دیگران بشنونند و اگر پول را بدون اجازه شوهرش به کسی بدهد مردان می توانند از فشار فزیکی استفاده کنند. 
این قانون کاملا ضد ارزش های انسانی، اخلاقی و اسلامی است در حالی که یک نهاد طلایه دار مسائل اسلامی در پاکستان چنین اجازه ای را به مردان می دهد؛ اجازۀ خشونت بر زنان شان را. این قانون چون نامشخص است که چه حد از مخالفت باعث نارضایی مرد است خود راه را برای انواع خشونت های دیگر حتی تا سر حد مرگ به مردان اجازه می دهد. هر چند این مسأله در پاکستان صورت گرفته است، اما زمینه را برای گروه های دیگر در افغانستان نیز باز می کند چرا که چنین گروه هایی از نفوذ بالایی در افغانستان برخوردارند.
باید به جامعه جهانی و جامعه مدنی افغانستان هشدار داد که اگر مخالفت شان را با این عمل اعلام نکنند، روزی این خشونت ها دامن گیر ما خواهد شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر